Війна в Україні не має суттєвого прямого впливу на повітряне сполучення. Однак пов’язане з нею зростання цін на паливо у поєднанні з невизначеною економічною ситуацією та інфляційним тиском, що росте, призводить до того, що авіаційна галузь може сильно постраждати. Генрік Хололей, генеральний директор Європейської комісії з мобільності та транспорту, розповідає про майбутнє галузі.
В останні роки авіація зіткнулася із величезними проблемами. Пандемія та тимчасове призупинення рейсів призвели до значного погіршення фінансового стану як аеропортів, так і перевізників. Це викликало конфлікти з-поміж них. Однак найгірше настало у лютому — поки галузь готувалася до першого за багато років гарного літнього сезону, Росія атакувала Україну.
Незважаючи на складну ситуацію, за останні місяці кількість пасажирів значно збільшилася, і деякі авіакомпанії можуть повернутися до прибутку вже найближчим часом. Однак це не означає, що майбутнє виглядає райдужним.
Настають часи великої невизначеності
На жаль, уже зараз очевидно, що зростання цін на сировину та паливо негативно позначиться на фінансах авіакомпаній і, ймовірно, триватиме довше. Вони супроводжуються загальним погіршенням економічних настроїв та наростаючою невизначеністю, що не обіцяє нічого доброго. “Останні роки навчили нас тому, що ми не можемо приймати будь-що як даність раз і назавжди”, – говорить Хенрік Хололей, генеральний директор Європейської комісії з мобільності та транспорту.
“Те, що у нас зараз триває війна в Європі, де її не було вже понад 20 років, це те, чого ніхто не очікував і вже точно не очікувала більшість. Невизначеність — найлютіший ворог бізнесу. Дуже складно вести бізнес, коли не знаєш, що може принести завтрашній день”, – наголошує він. Хололей додає, що війна припала на час, коли очікувалося швидке відновлення, добрі результати пасажироперевезень у багатьох регіонах світу у літній сезон.
“Ми живемо в невпевненості щодо того, що принесе осінь. Йде безліч паралельних процесів, яких ми давно не бачили, і кожен з них може завдати відчутної шкоди авіаційному ринку. Російська агресія проти України триває, і я впевнений, що вона триватиме ще довго. Крім того, звичайно, у нас зростають ціни на енергоносії, що може стати постійною тенденцією в майбутньому. “, – Наголошує Хололей.
Війна та повітряний рух
Варто зазначити, що самі по собі бойові дії в Україні не вплинули на масштаби авіаперевезень. Найсерйознішим і першим наслідком було, звісно, блокування повітряного сполучення над Росією, Білорусією та Україною. Це торкнулося перевізників із цих країн та тих, хто інтенсивно літав над Сибіром. “Ми не бачимо великого впливу закриття повітряного простору на повітряний рух, але це також пов’язано з невеликим масштабом польотів на даний час в Азії. Там відновлення йде набагато повільніше. Китай, як і раніше, закритий”, – нагадує Хололей.
На російський, білоруський, український та молдавський ринки разом припадало лише 2,3 відсотка всіх авіаперевезень у 2021 році, а близько 7 відс. світових авіаперевезень припадало на Сибір. Маршрут через Росію залишається закритим для більшості перевізників через санкції — це виливається у більш високі витрати для тих операторів, які найчастіше ним користувалися, але в глобальному масштабі на даний момент цей чинник не такий суттєвий.
Вплив війни на вантажні перевезення також не дуже значний – на частку Росії та України припадало лише 1 відс. вантажів, перевезених авіацією. З іншого боку, близько 19 відс. пропозиції було доступно на маршрутах, що ведуть через Росію — і тут авіакомпаніям доводиться враховувати додаткові витрати, пов’язані зі збільшенням тривалості маршрутів, але у зв’язку з пандемією фрахтові ставки залишаються високими, тому це не матиме вирішального значення з погляду ситуації у галузі.
Чи зможемо ми дозволити собі літати?
Проте найсерйознішим наслідком війни в Україні є погіршення і без того не найкращої економічної ситуації у світі. У той час як економіка почала відновлюватися, а ринки відкриватися, у багатьох випадках проблема полягає в інфляції, що зростає, викликаної дедалі дорожчими викопними видами палива. Це безпосередньо пов’язано із тиском на зростання заробітної плати — вже є ознаки можливих страйків чи проблем із пошуком охочих працювати в аеропортах.
“Питання, яке ми повинні поставити собі наприкінці року, полягатиме в тому, чи залишаться у людей, які літають із задоволенням зараз, гроші на оплату відпустки або купівлю квитків. Я думаю, що їх точно буде менше, ніж сьогодні”, – підсумовує представник Єврокомісії.
Андрій Бочкарьов