Air Serbia відмовилася від планів збільшення кількості рейсів до Росії на вимогу України

Усього через день після того, як сербська флагманська авіакомпанія Air Serbia оголосила про збільшення кількості рейсів між Белградом у Сербії та Москвою в Росії до 15 на тиждень, це рішення було скасовано. Уся країна та перевізник зіткнулися з масою суспільної критики. Перший заступник міністра закордонних справ України заявив, що заробляти гроші на українській крові негідно у країні-кандидаті до Євросоюзу. Сербія називає це полюванням на відьом.

A319 – основа парку Air Serbia

Сербія — одна з небагатьох країн, яка не ввела санкції проти Росії за її вторгнення в Україну. Це також одна з небагатьох країн, яка уникнула закриття російського повітряного простору. Тому єдиний європейський повітряний коридор, відкритий для Росії, проходить через Сербію, яка нині є брамою у великий світ для ізольованої країни.

Після російського вторгнення понад два тижні тому авіакомпанія подвоїла кількість рейсів до російської столиці і виділила для їх обслуговування більший літак — широкофюзеляжний аеробус A330, щоб збільшити кількість місць у найбільш прибутковому напрямку.

Air Serbia планувала збільшити кількість рейсів до 15 на тиждень. Крім фінансової сторони, авіакомпанії хотіли компенсувати призупинення польотів флагманської російської авіакомпанії «Аерофлот», яка більше не може літати до Белграда через закриття європейського повітряного простору. Росія закрила свій повітряний простір для авіакомпаній із 36 країн у відповідь на  обмеження з боку Євросоюзу. Белградський хаб також приносить користь авіакомпаніям Європейського Союзу, які збільшили кількість рейсів до Сербії та з неї.

Поряд із деякими турецькими перевізниками сербські авіалінії є єдиною європейською компанією, яка продовжує польоти до Росії після оголошення про заборону міжнародних польотів після вторгнення Росії в Україну. Це викликало критику як з боку ЄС, так і з України.

Читайте также:  Компанія Cofrance SARL організовує тури для активного відпочинку

 

Полювання на відьом за версією президента Сербії

«Сербія – єдина країна у Європі, яка має відкрите небо для Росії. Заробляти гроші на (українській) крові негідно країни-кандидата в ЄС», — написала в Twitter перший заступник міністра закордонних справ України Еміне Джаппар.

Популістський президент Сербії Олександр Вучич заявив, що Air Serbia повернеться до одного щоденного рейсу до Москви наступного дня після того, як у його країні почалося полювання на відьом. «І цим будуть задоволені ті, хто виявився налаштований проти Сербії у зв’язку з польотами до російської столиці?», — запитав Вучич під час телеінтерв’ю у суботу ввечері.

 

Щодо Туреччини, він нарік, що «ніхто не чіпатиме в НАТО тих, хто перебуває в Європі, частині в Азії і має в 30 разів більше рейсів до Москви, ніж Сербія». Вучич не сказав, коли розпочнеться скасування рейсів. Незважаючи на офіційну заявку на членство в ЄС, Сербія відмовилася запроваджувати міжнародні санкції проти союзної Росії. Чиновники ЄС неодноразово попереджали Сербію, що якщо вона хоче приєднатися, вона має відповідати зовнішній політиці європейського блоку.

 

Тривожні ознаки

У п’ятницю, 11 березня, літак Airbus A330-200 (зареєстрований як YU-ARB) повинен був здійснити рейс JU652 між Белградом, Сербія та Москвою-Шереметьєво, Росія. Незабаром після вильоту з аеропорту Белграда пілоти перейшли в режим очікування та повернули літак з пасажирами до Белграда. Владі аеропорту було надіслано анонімного електронного листа, в якому говорилося, що на борту літака знаходиться бомба.

Читайте также:  Аналітики jet.paris: тенденція поєднувати ділові перельоти з дозвіллям стає більш явною

З літака евакуювали 209 пасажирів, а А330 оглянули підрозділи антитерористичної поліції. Через сім годин літак вилетів до Москви. Тим часом поліцейські шукають повідомлення про загрозу вибуху.

 

Ключове повідомлення

Белградський аеропорт ім. Нікола Тесла в даний час виступає як один з головних європейських воріт для російських пасажирів, які бажають залишити свою країну в умовах війни, що триває в Україні, і викликаних нею економічних санкцій проти Росії. Одна з провідних світових компаній, що займаються даними та аналізом поїздок, ForwardKeys, зазначила, що доступна місткість, запланована на перший тиждень березня з Росії до Сербії, склала близько 50%. збільшення з 21 лютого до початку повномасштабних бойових дій.

Очікується, що пропускна здатність збільшуватиметься до початку літнього сезону 2022 року 27 березня, і Air Serbia ще не оновила розклад своїх рейсів на майбутній літній сезон за маршрутами до Росії. Авіакомпанія, можливо, не зможе відновити свої сезонні рейси в Ростов-на-Дону та Краснодар, аеропорти яких наразі закриті російською владою через їхню близькість до зони бойових дій.

Через тиждень одразу після початку війни кількість проданих квитків, оформлених пасажирам з Росії для подальшого проходження через Сербію,  збільшилася на 60 відсотків порівняно з усім січнем. При цьому у 85 відс. квитків на рейси через Белград кінцевим пунктом призначення в першу чергу була Чорногорія.

Цього місяця цей показник знизився до 40 відсотків, оскільки Сербія стала пересадковим центром подальшого польоту в інші європейські країни. Основними ринками подальшого проходження російських пасажирів через Белград та Чорногорію є Кіпр, Франція, Швейцарія та Італія. Сербія також є одним з небагатьох європейських ринків, де глобальне бронювання авіаквитків скоротилося менш ніж на 10%. після початку війни, коли більшість інших європейських ринків впала приблизно з 30 до 50 відсотків

Читайте также:  Відмова від російської нафти провокує зростання цін на авіаквитки в Європі

«Найбільш прикметними є темпи, з якими  Сербія стала воротами для подорожей між Росією та Європою. Однак це початок глобальної політичної та економічної кризи; так що те, що відбувається з подорожами, безумовно, залежатиме від ходу війни та впливу санкцій. Оскільки найближчими тижнями Air Serbia подвоїла кількість рейсів до Росії, квитки на її рейси швидко розпродаються, особливо у напрямку Москва-Бєлград. Багато пасажирів також використовують Белград як можливість пересісти на літаки інших європейських перевізників, включаючи Lufthansa, Austrian Airlines та KLM», – прокоментував віце-директор компанії ForwardKeys.

 

Андрій Бочкарьов