Аерофлот взяв курс … на звалище історії

Авіакомпанія «Аерофлот» багато років була візитівкою Росії, одночасно показуючи, що держкомпанія з цієї країни може пропонувати міжнародні послуги у сфері туризму на найвищому рівні. Однак із початком війни в Україні вона стала символом ізоляції агресора.

Група «Аерофлот», що знаходиться під санкціями, включаючи дочірні бюджетні компанії «Росія» та «Перемога», у березні цього року перевезла всього 189 тисяч пасажирів. Результат удвічі нижчий від результату, отриманого за аналогічний період минулого року. Національний перевізник північного сусіда Китаю нині літає лише у тринадцять країн світу. До вторгнення російських військ в Україну він обслуговував напрямки у 56 країнах світу.

 

Назад в СРСР

Колишній глава «Аерофлоту» Михайло Полубоярінов на запитання Forbes про причини нещодавньої відставки відповів, що не вважає себе підходящою людиною для керівництва компанією, стратегією якої має стати не міжнародна експансія, а внутрішній ринок, тим більше з опорою на малоефективні літаки вітчизняного виробництва. Це надто схоже на повернення до темного радянського минулого.

Читайте также:  Стан ринку ділової авіації у 3-му кварталі 2022 року

“Аерофлот був побудований відповідно до світових стандартів, але він буде тінню самого себе і зможе літати тільки в тій частині світу, які хочуть вести справи з Росією”, – сказав Крістофер Гренвіль з лондонської консалтингової фірми TS Lombard. “Тепер це дзеркало всієї російської економіки, відрізане від європейських систем”, – додав Гренвіль.

Проблеми «Аерофлоту» лише посилюватимуться, оскільки переважна більшість із понад 350 літаків групи — це Airbus і Boeing. Через санкції вони стикаються з нестачею запчастин і практично позбавлені сервісного обслуговування. Очікується, що цього літа національний авіаперевізник Росії розпочне процес «канібалізації» націоналізованих указом президента цієї країни літаків двох найбільших виробників.

Крім того, брак літаків не може бути компенсований вітчизняними “Сухой-Суперджетом” або “Іркутом” МС-21, конструкція яких заснована на… закордонних композитах. Ще на початку весни віце-прем’єр Юрій Борисов підтвердив перенесення термінів постачання останнього як мінімум на два роки. За даними нашого джерела, плани створення вітчизняних двигунів для “Сухого” і МС-21 дуже віддалені. Натомість Росія планує збільшити виробництво ще більш проблемних Ту-214 та Ілов-96.

Читайте также:  Жест любові в аеропорту ледь не обернувся в'язницею

“Новий Ту-241 за останні п’ять років отримав всього п’ять замовників. Чому? Це просто дуже неконкурентоспроможний літак з погляду продуктивності та ефективності”, – кажуть експерти компанії Cofrance Sarl.

 

Амбітні цілі на звалище історії

Аерофлот, незважаючи на кризу, викликану вірусом COVID-19, мав намір збільшити кількість перевезених пасажирів з 61 млн. на рік, досягнутих три роки тому, до 130 млн. у 2028 році. Ключем до успіху мало стати не ефективне керівництво, а стратегічне розташування Москви, аеропорти якої мали стати мостом для далеких рейсів між Європою та Азією. Проте амбітні цілі опинилися у сміттєвому кошику.

Національний авіаперевізник Росії відмовився публікувати фінансові результати за перший квартал 2022 року. Членство в альянсі SkyTeam було припинено, а компанії із бронювання Sabre та Amadeus розірвали свої відповідні контракти. Розірвав довгостроковий спонсорський контракт та знаменитий англійський футбольний клуб «Манчестер Юнайтед».

Читайте также:  Приватна авіація в Італії

“Аерофлот найближчими роками буде виключно третьосортним внутрішнім перевізником у цій найбільшій у світі, але малорозвиненій країні”, – резюмував Арнольд Барнетт, експерт з авіаційної безпеки Школи менеджменту Слоуна при Массачусетському технологічному інституті.

 

Андрій Бочкарьов