Генеральний директор Ryanair Group Майкл О’Лірі, піонер бюджетних авіаперельотів у Європі, попереджає, що ціни на квитки зростатимуть у найближчі п’ять років, оскільки рейси стали “надто дешевими”, щоб приносити прибуток через високий рівень витрат у галузі.
Попередження ірландця пролунало після різкого зростання цін на авіаквитки в Європі та США цього літа. Це пов’язано з попитом, що швидко зростає, на авіаперельоти, який в останні два роки стримувався через обмеження, пов’язані з пандемією. Деякі авіакомпанії скоротили свою пропозицію через брак бортпровідників та персоналу в кабіні екіпажу.
“[Політ, ред.] став надто дешевим. Абсурдно, що, коли я лікую в Станстед, дістатися до центру Лондона поїздом дорожче, ніж летіти літаком”, – сказав О’Лірі журналістам.
Директор групи Ryanair очікує, що поєднання високих цін на нафту та екологічних зборів у середньостроковій перспективі змусити ірландську бюджетну авіакомпанію підвищити середній тариф із 40 до 50 або 60 євро. О’Лірі також знову обрушився із критикою на британський уряд. Ірландський підприємець назвав Brexit “катастрофою”, яка не дозволяє авіакомпаніям наймати європейських співробітників за спрощеною процедурою, що можна побачити зараз, коли багато авіакомпаній скорочують розклад через брак персоналу.
“Це, безперечно, один з неминучих наслідків катастрофи Brexit”, – сказав менеджер Ryanair. “Вихід з єдиного ринку тільки для того, щоб сказати: “Ми зробили Brexit”, був верхом ідіотизму. Але вони і є ідіоти”, – додав О’Лірі, який перетворив Ryanair з невеликого регіонального перевізника в 1990-х роках на одну з найбільших авіакомпаній Європи.
Квитки коштуватимуть 50-60 євро
“Це моя робота [здешевлення авіаперельотів, прим. ред.]. Я заробив на цьому багато грошей. Зрештою, проте, я не вірю, що авіаперевезення вигідні за середньої ціни в 40 євро. Це занадто дешево. Я думаю, що політ все ще буде дуже доступним. Квитки будуть у районі 50 та 60 євро”, – визнав О’Лірі.
За даними сайту Kayak, медіана вартості авіаквитків з Лондона до літніх напрямків у Португалії, Іспанії та Греції зросла порівняно з попереднім роком. Однак вони, як і раніше, набагато нижчі, ніж 10 років тому. Наприклад, вартість перельоту з Лондона до Афін за останнє десятиліття знизилася вдвічі.
Конкуренти Ryanair, easyJet та Wizz Air також продемонстрували зростання цін на квитки в нещодавніх оновленнях даних для інвесторів. О’Лірі, однак, є одним із перших керівників авіакомпаній, які попередили про підвищення цін у довгостроковій перспективі.
Ірландська авіалінія забезпечила більшу частину своїх майбутніх потреб у паливі на частину цього року, що залишилася, за ціною 65 доларів за барель до того, як Росія вторглася в Україну, рятуючи себе в цьому випадку від стрибка цін на авіагас.
Глава Ryanair, як і раніше, вважає, що ціни зростатимуть, оскільки він очікує, що ціни на нафту залишаться “структурно вищими” протягом наступних чотирьох або п’яти років, “поки ми не відвикнемо від російської нафти і газу”. О’Лірі очікує, що авіаційна галузь наступного року постраждає від ширшого інфляційного тиску, включаючи витрати на персонал та збори за керування повітряним рухом.
Плата за викиди не виправдана
О’Лірі також звернув увагу на зростаючі екологічні платежі як у Західній Європі. Система торгівлі викидами ЄС, яка застосовується лише на внутрішньоєвропейських рейсах, має бути поширена на далекомагістральні перевезення, що нещодавно відкинули міністри навколишнього середовища ЄС. “Це явно несправедливо. Має бути справедлива система”, – нервово відреагував директор Ryanair.
Стівен Ферлонг, аналітик Davy, сказав, що ціна на нафту буде “одним важливим фактором” у майбутніх тарифах. “Авіакомпанії намагаються запобігти ситуації”, сказав аналітик. За його словами, від того, чи досягнуть успіху вони чи ні, залежатиме маржа, прибутковість і продуктивність галузі.
Ryanair був практично єдиним великим авіаперевізником у Європі, який уникнув збоїв через брак персоналу. На відміну від більшості конкурентів, він не звільнив багатьох працівників, коли вибухнула пандемія COVID-19. Натомість авіакомпанія знизила зарплату співробітників, зберігши при цьому їхні робочі місця. О’Лірі сказав, що рішення регулярно літати з пілотами та екіпажем, щоб вони могли зберегти свої ліцензії та продовжити роботу, коли пасажири повернуться до польотів, було “критичним”.
Андрій Бочкарьов