Останні галузеві прогнози передбачають, що глобальне відновлення витрат компаній на відрядження до допандемічного рівня через такі фактори, як стійко висока інфляція, високі ціни на енергоносії, нестача робочої сили та політика ізоляції Китаю, ймовірно, затягнеться на 18 місяців до 2026 року.
Салон бізнес-класу Finnair
Для багатьох авіакомпаній, особливо для традиційних перевізників, повернення пасажирів бізнес-класу є ключовим питанням, оскільки протягом багатьох років саме цей сегмент пасажирів приносив найбільший прибуток, що дозволяло їм будувати пропозицію інакше, ніж у сегменті бюджетних перевезень. Останні місяці показали, що відновлення ділових поїздок відбувалося набагато повільніше, ніж відновлення поїздок на відпочинок або для відвідування сім’ї та друзів. Деякі прогнози під час пандемії навіть передбачали, що ділові поїздки можуть піти в минуле, поступившись місцем новим засобам зв’язку, таким як телеконференції, а в деяких випадках їх повністю забезпечуватиме спеціалізована ділова авіація.
Відновлення сегмента у 2026 році
Хорошою новиною з останнім прогнозом Глобальної асоціації ділових поїздок (GBTA) є те, що ділові польоти повернуться. Поліпшення вже є, оскільки за розрахунками ДБТА, у 2021 році витрати на відрядження збільшились на 5,5 відс. досягнувши 697 млрд доларів, найсильніший тренд якого спостерігався у Північній Америці. Витрати минулого року, проте, як і раніше, значно нижчі від рівня витрат, витрачених на ділові поїздки в 2019 році, коли вони становили 1,4 трлн доларів.
Прогноз GBTA на цей рік менш оптимістичний, ніж торішній, коли організація очікувала на повернення до рівня 2019 року витрат на ділові поїздки у 2024 році. В останній редакції звіту можливу дату повного повернення до рівня 2019 року було перенесено на 18 місяців порівняно з попередніми прогнозами, а це означає, що воно може статися не раніше 2026 року.
“Ми прогнозуємо, що фактори, що впливають на різні галузі по всьому світу, вплинуть на відновлення ділових поїздок вже у 2025 році. Результати прогнозів такі, що до 2026 року ми наблизимося до рівнів, які існували до пандемії 2019 року, але не перевищимо їх”, – Сюзанна Нойфанг, президент Глобальної асоціації ділового туризму. На останній прогноз також вплинули екологічні проблеми та регіональний вплив війни на Україні, йдеться у повідомленні.
Салон бізнес-класу Airbus A321LR компанії Four Seasons
Туризм, як і раніше, є рушійною силою доходів
Global Business Travel Group Inc., якій належить найбільше у світі агентство корпоративних подорожей American Express Global Business Travel, оголосила минулого тижня, що, за її оцінками, доходи агентства цього року становитимуть 65%. від рівня 2019 року, вказавши, що прогноз не враховує впливу можливої рецесії.
Останні, песимістичніші, ніж раніше, дані про відновлення ділових польотів свідчать про те, що авіакомпаніям та готелям найближчими роками доведеться більше покладатися на пустих туристів і спробувати заповнити ринкову прогалину, спричинену призупиненням ділових поїздок під час пандемії. Для авіаційної галузі це означає, що лоукостери, які традиційно будували свою бізнес-модель на обслуговуванні більш чутливих до цін туристів, матимуть шанс збільшити частку ринку.
Однак це хороша новина для власників бізнес-джетів та брокерських компаній, що надають послуги ділової авіації. Зниження попиту на авіаквитки бізнес-класу змушує авіакомпанії скорочувати пропозицію та встановлювати в літаки крісла більш бюджетного класу особливо на далекомагістральних маршрутах. В цих умовах ділові люди шукають зручніший спосіб пересуватися на вирішення питань бізнесу, які можна вирішити з допомогою сучасних засобів зв’язку. Тут на допомогу приходить ділова авіація, що надає свої послуги більш гнучких умовах, ніж традиційні авіакомпанії. Це стосується як вибору часу польоту, так і маршруту. Для групи ділових пасажирів переліт бізнес-джетом часто виявляється близьким за ціною перельоту бізнес-класом традиційної авіакомпанії в перерахунку на одного пасажира.
Андрій Бочкарьов