Цинізм чи дурість – у Мережі обговорюють рішення Wizz Air відновити рейси до Росії

У світі, де інвестори вимагають від компаній прибутку, суспільство чекає на моральні вчинки, а законодавці зберігають мовчання, цинічні дії стають дуже привабливим варіантом.

Шок, розпач, недовіра – так коментують пасажири рішення холдингу Wizz Air відновити з жовтня рейси до Росії, які виконує Wizz Air Abu Dhabi. Але через кілька місяців після початку війни когось із нас дивує, що є компанії, які не соромляться тягтися за російськими рублями? Такі бренди як Nestle або Auchan навчили нас тому, що сюрпризів не буває.

Зрозуміло, ми не ставимо під сумнів сутність вільного ринку, що так багато дав економіці всього світу та авіаційній промисловості, а також врятував від краху економіки колишніх соціалістичних країн, зокрема Китаю. Діяти за принципом “дозволено все, що не заборонено” – відмінна концепція, що сприяє інноваціям та розвитку. Водночас не можна не помітити, що останніми роками з різних причин межі законодавчого регулювання розмилися, а багато правил було запроваджено неформально.

 

Досить згадати, як внутрішні рейси у Франції були заборонені на маршрутах, дубльованих залізницями, — не законом, а неформальною угодою між урядом та Air France: “Ми надамо вам державну допомогу, якщо ви перестанете літати цими маршрутами”. Іншими словами, не закон, а джентльменські угоди стали диктувати, що забороняти, відкриваючи шлях до дедалі більшої кількості прихованих юридичних дій із боку компаній.

Читайте также:  П'яний і з надувною лялькою в літаку

Проте це не головне. Слід згадати, що угорська авіакомпанія, є не лише новачком на ринку, а й керівництво виховувалося за соціалізму, де з усіх прасок розповідалося про “звірячу скелю” капіталізму, який цікавить лише прибуток. Коли соціалістична система впала, то капіталізм перестав демонструватися в чорному світлі, але уявлення про нього, як про прагнення лише до прибутку, залишився в головах багатьох новоспечених підприємців.

Насправді капіталізм, за класичним визначенням, є прагненням задовольнити потреби та потреби клієнтів. А гроші, у свою чергу, є засобом задоволення потреб. Поки країни соціалістичного табору боролися з капіталізмом, у світі поведінка споживача сильно змінилося. Його вже не цікавить просто товар чи послуга, і навіть не якість товару та послуги, але також те, хто її надає і яким чином. І тут працює звичайний інстинкт самозбереження – якщо гроші, які вони заплатили за послугу чи товар, йдуть на фінансування тероризму чи надання товару/послуги пов’язане із заподіянням шкоди навколишньому середовищу, вони шукатимуть іншого постачальника товару чи послуги. Інакше неправильний вибір викликає ефект бумерангу.

Читайте также:  Безпека на борту приватних літаків в умовах боротьби з Covid-19

Саме огида, як припускають ринкові аналітики в інтерв’ю Financial Times, є в даному випадку єдиним елементом, який може зашкодити угорському холдингу. “Мені не подобається рішення літати до Росії, і я підозрюю, що, можливо, через це рішення деякі пасажири відмовляться користуватися послугами Wizz Air”, – каже один із них.

Керівництву угорського лоукостера слід нагадати, що саме поведінка шведських споживачів призвела до втрати частини ринку Скандинавії та уходу одного з інвесторів. Багатьом не сподобалося, що у Wizz Air заборонено діяльність профспілок, вони вважають, що рядові співробітники авіакомпанії не мають достатньо прав, тому шведи просто бойкотували рейси бюджетного перевізника, а один датський приватний пенсійний фонд продав його акції, спричинивши падіння їхньої ціни.

Справді, рішення про відновлення польотів до Росії, коли щодня гинуть жертви цієї жорстокої агресії в Україні, було ухвалено в офісах концерну Wizz Air, і мотивація цих рішень полягала у забезпеченні прибутку для компанії чи майбутньої хорошої позиції на ринку. У цих умовах аргументація керівництва про місію виправдовувати очікування пасажирів, які бажають летіти до Росії, звучить погано. Але з погляду керівництва компанії все це не має значення, оскільки вони звітують перед інвесторами лише за прибутковість своєї діяльності.

Читайте также:  10 речей, які доступні у приватній авіації і недоступні на рейсах комерційних авіаліній

І тут криється найбільша помилка Wizz Air – ігнорування частини потреб пасажирів та недооцінка інтересів інвесторів. Тим часом вільний ринок має на увазі наявність конкурентів, а вони можуть зробити інакше і відмовитися від частини сумнівного прибутку від рейсів до Росії, але продемонструвавши свою соціальну відповідальність, залучити її клієнтів.

 

Андрій Бочкарьов