В середині позаминулого тижня американський авіаційний регулятор скасував свою заборону на експлуатацію Boeing 737 MAX. Ця заборона тривала протягом двадцяти місяців і була викликана двома катастрофами, які разом забрали життя 346 осіб. Прикладом американців збирається наслідувати європейський авіаційний регулятор. Він скасує свою заборону в січні наступного року.
Виконавчий директор Європейського управління безпеки польотів (European Union Aviation Safety Agency – EASA) Патрік Кай дав невелике інтерв’ю, яке показали 21-го листопада по французькому телебаченню. У ньому він повідомив, що після того, як в конструкцію Boeing 737 MAX були внесені зміни, він знову придатний до польотів.
«Ми хотіли провести незалежний аналіз безпеки цього літака. І ми виконали всі необхідні перевірки і льотні випробування », – повідомив Патрік Кай учасникам Paris Air Forum, який було організовано французькою газетою La Tribune і проводився в режимі телеконференції.
«Всі ці дослідження показують, що експлуатацію Boeing 737 MAX можна відновити. Ми приступили до реалізації всіх необхідних для цього заходів », – продовжив він, -« Цілком ймовірно в нинішній ситуації ми дозволимо польоти цього літака десь в січні».
Рішення EASA розглядається, як найважливіший крок після схвалення Федеральним управлінням цивільної авіації (FAA -Federal Aviation Administration). Ця європейська організація, що відповідає за Airbus, має дуже великий авторитет в авіаційній галузі.
Офіційні особи підтверджують, що проект директиви EASA, що пропонує скасування заборони Boeing 737 MAX в Європейському Союзі, в даний момент знаходиться на стадії поправок і швидка публікація остаточної версії цього документа спричинить за собою відновлення експлуатації зазначеного літака в січні наступного року.
Дата повернення Boeing 737 MAX в графік польотів авіакомпаній, залежить від тривалості підготовки пілотів, а також часу, який буде потрібно для внесення оновлень в програмне забезпечення і виконання інших заходів, передбачених EASA.
У США відновлення комерційної експлуатації Boeing 737 MAX почнеться 29-го грудня, тобто через шість тижнів після публікації FAA свого схвалення.
EASA представляє інтереси двадцяти семи держав-членів Європейського союзу і ще чотирьох держав, які в цей блок не входять, включаючи і Норвегію, яка замовила свого часу дев’яносто два примірника Boeing 737 MAX. Цікаво, що інтереси Великобританії EASA представляє до 31-го грудня цього року, тобто до виходу цієї держави зі складу Європейського союзу.
Уроки FAA
Зміни, що відбулися катастрофи за участю Boeing 737 MAX спричинили за собою безліч розслідувань, які дали підстави звинувачувати компанію Boeing в непродуманих рішеннях, а FAA в слабкому контролі. Вони також виставили на огляд тісні відносини між цими організаціями.
«Зрозуміло, що FAA зробила серйозні порушення в своїх діях і відносинах з Boeing», – говорить Патрік Кай, – «Я не хочу вдаватися в деталі, оскільки це не входить в мою компетенцію. Але FAA зараз приймає низку належних заходів».
Патрік Кай також повідомив, що EASA змінить свої методи і буде відігравати велику роль в аналізі критичних характеристик іноземних літаків. «EASA буде проявляти більшу рішучість у забезпеченні завершення досліджень безпеки до переходу на наступні стадії», – говорить він. До теперішнього часу один основний регулятор сертифікував літаки, а інші просто наслідували його приклад, проводячи якісь перевірки різної складності.
«Що зміниться, так це спосіб, за допомогою якого ми валідуємо і сертифікуємо літаки Boeing. Чи позначиться це на терміни цих процедур? Не думаю », – говорить Патрік Кай.
На даний момент компанія Boeing розробляє 777X, яка є великою версією 777.
На тлі кризи з компанією Boeing росте авторитет EASA в світі. Багато авіаційних регуляторів орієнтуються на неї, а не FAA, як це було раніше.