У 3-му кварталі 2022 року ринок ділових літаків продемонстрував високі показники, продовжуючи тенденцію, що почалася в другій половині 2020 року.
Завдяки новим користувачам та постійним клієнтам порівняно з минулим роком збільшилася кількість польотів на бізнес-джетах, а попит трансформувався у високу активність замовлень, як повідомляють виробники. Портфелі замовлень у 2022 році збільшилися, проте у третьому кварталі ціни залишалися стабільними, оскільки загальний рівень залишався низьким. Враховуючи проблеми, викликані інфляцією та збоями в ланцюжках поставок, які спостерігалися у третьому кварталі, найбільшим питанням у майбутньому є загальний стан світової економіки. Однак завдяки унікальній ціннісній пропозиції бізнес-авіації, високому попиту та прагматичній поведінці OEM-виробників ринок бізнес-джетів залишається стійким.
Світова економіка стикається з постійною інфляцією та зростанням процентних ставок, але у третьому кварталі залишалася стійкою завдяки здоровому зростанню ринку праці та сектору послуг.
Повітряний рух ділових літаків у цьому кварталі був вищим за рівень минулого року через поєднання попиту з боку нових користувачів і повторного виходу на ринок старих користувачів.
OEM-виробники, як і раніше, мають високий попит, а вартість незавершених замовлень зараз становить 43,5 мільярда доларів, що на 38,8 відсотка більше, ніж у третьому кварталі 2021 року.
Зростання обсягу транзакцій сповільнилося в третьому кварталі 2022 року, оскільки ринок старих літаків нормалізувався порівняно з рекордним 2021 роком, а нові поставки сповільнилися через проблеми з логістичними ланцюжками. Рівень запасів готових літаків у третьому кварталі був вищим, ніж на початку року, але залишався значно нижчим за історичний рівень.
За сильного попиту та низького рівня пропозиції у третьому кварталі вартість бізнес-джетів збільшилася.
Інфляція, як і раніше, залишалася головною економічною проблемою у світі. Стійка інфляція змусила центральні банки в усьому світі підвищувати процентні ставки, знижувати ціни на акції та скорочувати виплати за дивідентами. Інші події, що вплинули на світову економіку, включали війну в Україні, що спричинила енергетичну нестабільність у Європі, та уповільнення зростання у Китаї.
Макроекономічне середовище залишалося стійким, особливо в США, де в кварталі продовжилося зростання кількості робочих місць та сектору послуг. Тим не менш, економісти зараз прогнозують, що багато країн у якийсь момент у 2023 році вступлять у рецесію, оскільки зростання відсоткових ставок збільшує вартість запозичень та уповільнює витрати та інвестиції. Однак ті ж економісти очікують, що рецесія буде короткою і неглибокою.
У третьому кварталі 2022 року кількість польотів залишалася помітно більшою на ринку ділової авіації. Незважаючи на зниження на 2,7 відс. між другим і третім кварталами, кількість польотів цього кварталу була на 19,2 відс. вище за рівень того ж кварталу до пандемії та на 1,1 відс. вище за рівень минулого року.
Поява нових клієнтів на ринку збільшила загальний попит на бізнес-джети. Збільшенню попиту сприяло кілька чинників. Ті клієнти, які вийшли на ринок під час пандемії COVID-19, продовжували використовувати бізнес-авіацію упродовж третього кварталу 2022 року.
Чартерні та пайові оператори лідирували на початку відновлення після COVID-19. Однак багато з цих операторів вийшли на повну потужність у 2022 році, особливо у Північній Америці. Водночас повернення до нормального життя призводить до збільшення кількості приватних та ділових поїздок. Таким чином, протягом перших трьох кварталів 2022 року найбільше збільшення кількості польотів було пов’язане з використанням літаків, що перебувають у повній власності, підприємствами та заможними приватними особами.
Очікується, що з появою нових користувачів та поверненням старих користувачів після пандемії кількість польотів залишиться стабільною у найближчі квартали, але на новому та вищому рівні для галузі.
До позитивних результатів для виробників бізнес-джетів призводить безліч факторів, у тому числі нові користувачі, що приходять на ринок бізнес-джетів, постійні покупці вживаних літаків, які воліють замовляти нові літаки через низький запас вживаних літаків, які здійснюють типові замовлення на заміну та продаж , а також оператори флотів, які мають підвищений попит на їхні послуги. Це призвело до високого співвідношення портфеля до рахунку та збільшення незавершених робіт. Хоча темпи зростання трохи сповільнилися у третьому кварталі 2022 року, проте зростання продовжилося. Ставлення портфеля замовлень до рахунку в масштабах усієї галузі за квартал склало 1,3:1, тоді як обсяг незавершених замовлень у грошовому обчисленні збільшився до 43,5 млрд. доларів США, що на 38,8 відс. більше, ніж у третьому кварталі 2021 року. Завдяки цьому портфелю термін виконання замовлень для більшості виробників тепер продовжується до 2024 року, а в деяких випадках і довше. Це зміцнить стійкість і так здорової галузі.
Слід звернути увагу на те, що цифри за третій квартал 2022 року відображають попередні дані FAA і можуть збільшитися в міру надходження повідомлень про нові транзакції. За перші три квартали 2022 року обсяг угод з новими та вживаними літаками збільшився на 9,8 відс. в порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Рухомий зростанням вартості і переходом на більш важкі повітряні судна.
Після цього обсяг продажів уживаних літаків збільшився на 15,5 відс. порівняно з минулим роком, тоді як обсяг поставок нових збільшився на 3,5 відс.
Незважаючи на те, що обсяг у доларах продовжував зростати, обсяг продажів на ринку постачання нових повітряних суден стабілізувався, а на ринку старих літаків знизився. Скорочення операцій із вживаними літаками було нормалізацією динаміки ринку після дуже активного 2021 року. Повільне зростання нових поставок стало результатом проблем із ланцюжком поставок, які уповільнили виробництво, незважаючи на високий попит.
Після зниження протягом 2020 та 2021 років кількість виставлених на продаж літаків була на 13,3 відс. вище протягом третього кварталу 2022 року, ніж рік тому, хоча слід зазначити, що пропозиція була на рівні, що спостерігалася до пандемії. Звіти галузевих оглядачів вказують на те, що деякі власники літаків могли продавати свої літаки, щоб скористатися ціновою кон’юнктурою. Крім того, багато продажів літаків у 2021 році стосувалися літаків, не зареєстрованих на біржі, тоді як продавці літаків у 2022 році знову публічно виставляють свої літаки на продаж. Кількість виставлених продаж літаків можуть збільшуватися, коли починають надходити нові поставки, коли власники продають свої старі літаки після отримання нових.
У міру збільшення списків літаків рівень запасів також почав поступово зростати. До кінця третього кварталу запаси становили 4 відсотки від загального парку, що на 3,1 відсотка в першому кварталі 2022 року вище, але все ще значно нижче за рівень, що спостерігався за останнє десятиліття. Запас літаків молодше 13 років (зазвичай вважаються бажанішими) становив 2,7% від світового парку, що більше, ніж 1,8%. наприкінці першого кварталу.
Рівень запасів зазвичай знижується в четвертому кварталі, коли велика кількість транзакцій на кінець року скорочується кількість виставлених на продаж літаків, що накопичилися в середині року. Стабільно високі лістинги літаків цього року у поєднанні із збільшенням обсягів виробництва OEM-виробників, ймовірно, призведуть до поступового збільшення запасів, незважаючи на квартальні коливання.
На наведеній вище діаграмі порівнюється відсоткова зміна річної вартості літаків того ж віку протягом часу (наприклад, різниця між вартістю восьмирічного літака з року в рік). Збільшення або зменшення вартості, що спостерігається, необов’язково стосується будь-якої конкретної марки/моделі літака. Щоб дізнатися про вартість конкретного літака, краще звернутися до ліцензованого оцінювача літаків.
За високого попиту та низького рівня пропозиції (незважаючи на поступове зростання) у третьому кварталі 2022 року вартість бізнес-джетів збільшилася. Середня вартість літаків зросла на 36,8 відс. порівняно з минулим, а в деяких випадках ціни зросли ще більше. Залежно від моделі значення варіювалися, причому ціна на деякі літаки перевершувала на ринку більше, ніж зазвичай.
Хоча в третьому кварталі 2021 року було очевидно деяке підвищення цін, тоді загальні значення все ще були низькими через збої, пов’язані з COVID-19. Саме на цьому фоні вимірюється збільшення на 36,8 відсотка, і тому в деяких випадках збільшення є поверненням до довгострокових норм. Тим не менш, сильні ринкові умови, описані вище, призвели до значного зростання, і вартість багатьох літаків перевищила рівні COVID-19.
Є ознаки, що ціни починають стабілізуватися. Значне збільшення, про яке повідомлялося в даних за третій квартал, було значною мірою результатом угод, укладених на початку року, коли покупці були надзвичайно зацікавлені у придбанні літаків. Хоча поточні списки все ще високі, темпи зростання цін почали сповільнюватися в міру того, як на ринок додавали більше літаків. Варто зазначити, що бізнес-джети амортизують активи і стійке зниження ціни літака протягом терміну його служби є нормальним явищем. Учасники галузі сходяться на думці, що стабільне цінове середовище відновиться в міру того, як попит та пропозиція прийдуть до рівноваги.
Висновки
У 3 кварталі 2022 року галузь ділової авіації продемонструвала здорову ринкову динаміку, продовжуючи тенденцію, що почалася наприкінці 2020 року.
На ринок прийшли нові користувачі бізнес-авіації, які прагнуть уникнути потенційної дії COVID-19, а також збоїв на ринку комерційної авіації. Ці новачки продовжували використовувати бізнес-авіацію, в той час, як старі користувачі почали повертатися на ринок, що призвело до збільшення кількості польотів. У той час як кількість виставлених на продаж літаків збільшилася, попит залишався високим, що призвело до збільшення замовлень і вартості літаків, що були у використанні.
Проблеми, з якими зіткнулося загальне макроекономічне середовище у третьому кварталі, включали інфляцію, зростання відсоткових ставок та підвищений ризик майбутньої рецесії. Тим не менш, сильні сторони ринку бізнес-джетів, такі як велика кількість незавершених замовлень OEM-виробників та попит з боку нових та постійних користувачів, підвищили його стійкість до майбутнього спаду.
Андрій Бочкарьов