5 основних причин авіакатастроф

На щастя, авіаційні події рідкісні в порівнянні з кількістю літаків, які здійснюють вдалі перельоти по всьому світу. У всіх на слуху останні події, про які сумує все людство. Точні причини катастроф зазвичай залишаються невідомими. У переважній більшості випадків це одні і ті ж п’ять основних причин.

  • Помилки пілотів (53%)

За даними сайту PlanetCrashInfo, з часів здійснення перших польотів відсоток помилок людського фактора в авіації практично не змінився (58% в 1950 році). Навіть з розвитком технічних засобів АСУ ТП в літаках, людська помилка все ще є основною причиною авіапригод. «Літаки стали складними машинами», – каже Саймон Ешлі-Беннетт з Великобританії, директор з цивільної безпеки в університеті Лестера.

Зараз пілотів просять вирішувати різні технічні та інтелектуальні завдання, і неправильне рішення або інтерпретація можуть швидко привести до катастрофи. Ці помилки можуть бути пов’язані з поведінкою пілота під впливом таких чинників, як стрес, втома, хвороба і т. д. Але всі ці причини також можуть бути результатом неадаптивної реакції на несподівану ситуацію, помилки в судженні, недотримання процедур і т.д.

Звичайно, слід зазначити, що пілоти також можуть врятувати літак і пасажирів з непередбаченої ситуації і уникнути трагедії. У 2009 році в Нью-Йорку Челсі Салленбергер, пілот Us Airways A320, зумів посадити пасажирський авіалайнер на річці Гудзон після того, як той був атакований птахами при зльоті. 150 пасажирів були врятовані завдяки майстерності досвідченого пілота, а не комп’ютерним системам управління.

  •  Технічні проблеми (20%)

Незважаючи на досягнутий технічний прогрес, з цієї причини, як і раніше відбувається близько 20% аварій (знову ж, відсоток не змінився за п’ятдесят років). Один з останніх випадків стався в 2016 році в Іспанії. 9 травня літак Airbus A 400 M «Атлас», призначений для військово-повітряних сил Туреччини, розбився недалеко від аеропорту Севільї, в результаті чого загинули чотири людини і двоє отримали серйозні поранення. Перед тим, як потерпіти крах, екіпаж оголосив про технічну проблему і запросив дозвіл на аварійну посадку, але так і не зміг досягти злітно-посадкової смуги.

Після розслідування був зроблений висновок, що три з чотирьох двигунів літака мали проблеми з відключенням харчування.

«Іспанська комісія з розслідування (Citaam) підтверджує, що двигуни 1, 2 і 3 після зльоту втратили потужність і не відреагували на спроби екіпажу нормально контролювати політ», – йдеться в матеріалах справи.

  • Погода (12%)

Погана погода відповідальна за 12% повітряних катастроф. Сумний приклад датується 6 лютого 1958 роком. Рейс 609 British European Airways розбився при зльоті об заховану під снігом огорожу, яка знаходилася в кінці злітно-посадкової смуги в аеропорту Мюнхена. Літак перевозив членів команди «Манчестер Юнайтед», які поверталися з матчу Кубка європейських чемпіонів проти «Червоної зірки» в Белграді. Катастрофа призвела до загибелі 21 людини з «Манчестер Юнайтед», в тому числі восьми «Басбі Бейбс» (прізвисько, дане дуже молодим талановитим гравцям, поміченим Меттом Басбі, легендарним тренером британського футбольного клубу).

За допомогою радіолокаційної і супутникової навігації літаки можуть злітати або приземлятися в повному тумані, практично при нульовій видимості. Заледеніння та туман викликають більше страху у пасажирів і членів екіпажу і не можуть завдати серйозної шкоди.

  •  Саботаж (8%)

Близько 8% авіаційних пригод пов’язані з актами тероризму і саботажу. У вересні 1970 року викрадення трьох літаків на аеродромі Доусона в Йорданії ознаменував поворотний момент в історії безпеки польотів. TWA 741 з Франкфурта, Swissair 100 з Цюріха і BOAC 775 з Бахрейну були захоплені членами Народного фронту звільнення Палестини (PFLP) і змушені приземлитися на Доусон Філд. Після двотижневих переговорів було підписано угоду про обмін полоненими, що дозволяє звільнити всіх заручників в обмін на терористів організації, включаючи Лейлу Халед. Потім терористи НФВП підірвали три порожніх літака перед міжнародною пресою.

  •  Інші людські помилки (6%)

Іншими причинами авіаційних подій є людські помилки. Погана «прохідність» повітря, помилки, допущені під час технічного обслуговування, наземне харчування. Невеликі технічні деталі можуть привести до великих лих. 10 червня 1990 роки рейс British Airways № 5390 між Бірмінгемом і Малагою піддався вибуховій декомпресії після втрати лобового скла кабіни пілота в польоті. Капітана викинуло з кабіни, але йому вдалося залишитися живим. Другий пілот змушений був здійснити аварійну посадку в Саутгемптоні. Інцидент був викликаний фіксацією лобового скла болтами невідповідного розміру.