У червні під час Світового конгресу з організації повітряного руху міністр транспорту Ракель Санчес оголосила про плани найняти до іспанської аеронавігаційної агенції Enaire до кінця року ще 137 диспетчерів. Як справи в іспанців з організацією повітряного руху?
За даними Євроконтролю, 2021 року іспанські диспетчери обслужили і 1,2 млн рейсів, до пандемії 2019 року — 2,2 млн рейсів. Однак трафік після пандемії швидко відновлюється – у червні 2022 року він досяг – 91 відсотка від рівня 2019 року.
Рекрутинг навіть під час пандемії
В іспанській Enaire працює 4005 співробітників, з яких 2083 (понад 50%) – авіадиспетчери. Enaire не призупиняла процес найму під час пандемії, хоча набір нових співробітників неминуче сповільнився. Після неспокійного періоду кілька років тому, коли Іспанією прокотився конфлікт між диспетчерами та владою, були введені елементи лібералізації ринку.
Процес навчання авіадиспетчерів в Іспанії залежить від центрального агентства. Навчання проводять п’ятьох сертифікованих підрозділів. Після закінчення курсу учень отримує ліцензію на управління диспетчерською вежею, підходом та зональним рухом. Понад те, конкуренція у Іспанії існує й у сфері надання навігаційних послуг. Баштами у невеликих аеропортах, у т.ч. в Аліканті, Валенсії та Ібіці управляє Ferronats, на Канарських островах, у Мадриді – Cuatro Vientos, а в Севільї – Saerco. Enaire займається лише деякими операціями у найбільших аеропортах, у т.ч. у Барселоні та Барахас у Мадриді.
Чи буде ринок навігаційних послуг лібералізований?
Здається, що у світі, де домінують національні диспетчери повітряного простору, складно конкурувати, але припущення національних авіаперевізників були схожими, а згодом жорстко спростовані бюджетними авіакомпаніями. 2001 року припинила свою діяльність бельгійська Sabena, 2002 року — Swissair, а 2012 року — угорська Malev. Якби не державна допомога, ще кілька авіакомпаній приєдналися до цього списку.
Однак у результаті трансформації вартість квитків знизилася, збільшилася кількість пасажирів та доступних сполучень, що призвело до буму у сфері авіаперевезень. Чи очікує аналогічна доля національних перевізників національні установи управління повітряним простором?
Міжнародна рада аеропортів Європи стверджує, що лібералізація ринку навігаційних послуг дозволяє знизити їхню вартість та покращити якість, на яку у разі національних операторів вони вплинути не можуть. Аеропорти та перевізники, а отже, і пасажири, можуть виграти від пунктуальніших рейсів, нижчих навігаційних зборів та меншого стресу під час відпустки.
Андрій Бочкарьов